zondag, januari 15

Ja, er kan nog meer bij!

De kleine olielekkage aan de verticale cilinderkop/cilinder moest nog opgelost worden. Ik hoopte dat een O-ring van het oliekanaal kapot was en ik heb dus een nieuwe set in huis gehaald.... helaas. Het heeft gelekt op de passing van kop en cilinder, dit type heeft namelijk geen koppakking.



Hier zie je heel goed waar de gassen langs zijn geblazen.



Hetzelfde beeld zie je ook bij de cilinder.
Ik ben er nog niet uit hoe ik het moet repareren. Eerst zal ik moeten kijken hoe goed de vlakken nog zijn. Mogelijk kan er een hele dunne aluminium pakking tussen, eventueel in combinatie met afdraaien van de pasvlakken. De O-ringen zien er perfect uit.... :-)
Enige oorzaak die ik kan verzinnen is ongelijkmatig aanzetten van de cilinderkopmoeren. Gezien het prutswerk dat toch de regel is bij deze duc is het de meest waarschijnlijke verklaring.



Wat wel heel mooi lijkt is de cilindervoering. Er is geen voelbare richel en de krasjes van het honen zijn nog zo mooi zichtbaar dat er nauwelijks slijtage kan zijn... alhoewel, het is natuurlijk mogelijk dat hij later in zijn leven weer gehoond is. Toch maar even kijken of mijn meetklok erin past.



Met de kop op de werkbank heb ik de speling van klep en klepgeleider gecheckt. Inlaatklep leek aardig, net een heel klein beetje beweging. De uitlaatklep ging helaas wat duidelijker heen en weer, misschien wel een 0.1 mm. Afkeur speling is 0.08 mm.... (notitie aan zelf: Ducati blokken willen na 40.000 km gereviseerd worden). Het is een vreselijk leuk klusje om ze te vervangen maar nu even niet! Dan heb ik 'm nooit op tijd af. Volgens mij kunnen ze er nog wel 10.000 km bij hebben.