dinsdag, december 20

Kleppenstellen

Het is zover, de kleppen worden gesteld. In tegenstelling tot Japanse en Duitse fietsen moet er eerst een bloedoffer worden uitgevoerd ;-)



Omdat het blok is uitgebouwd kan ik overal makkelijk bijkomen, daarom heb ik mijn vinger maar opengehaald bij het (tijdelijk) terugplaatsen van de nokkenas-tandriemen. De gemeten cylinder moet op het BDP staan en dan is het wel belangrijk dat de nokkenassen meedraaien, anders heeft het niet zoveel zin.
Eerst meet je met de voelermaat de speling tussen opener tuimelaar en klepsteel, dat is de "opener" speling. Dan druk je met een dikke schroevendraaier de sluiter tuimelaar tegen de veerdruk terug (ja, er is een veer) en meet je op exact dezelfde plek nog een keer. Hopelijk is de speling dan iets groter. Het verschil tussen meting een en twee is de "sluiter" speling.



Nu mag je gaan kiezen welke klepspeling je wilt hanteren. Vroeger had Ducati een hele nauwe eis met als resultaat dat er bij elke beurt gesteld moest worden. Tegenwoordig mag de boel wat ruimer zijn, ook al loopt dat minder goed. De eisen van Ducati zijn:

Inlaat opener .05-.12 mm
sluiter .03-.20 mm

Uitlaat opener .05-.15 mm
sluiter .03-.20 mm

De eisen die ik hanteer zijn (zie ook LT Snyder):

Inlaat opener .10 mm
sluiter <.05 mm

Uitlaat opener .10 mm
sluiter <.05 mm

Met een normale voelermaat (stappen van 0.05 mm) vraagt het wel wat "fingerspitzengefühl". Een 0.05 voelermaatje dat eigenlijk te strak gaat is bij mij <0.05.... De resultaten:


Horizontale cylinder:

Inlaat opener .10-0.15 mm
sluiter <.05 mm

Uitlaat opener .15 mm
sluiter <.05 mm

Verticale cylinder:

Inlaat opener .05-0.10 mm
sluiter <.05 mm

Uitlaat opener .20 mm
sluiter <.05 mm


Conclusie is dat de sluiters net nog op de strenge eis zijn en ruim binnen de Ducati eis. Die laat ik dus zitten. De uitlaat openers zijn te ruim en daar moeten nieuwe vulplaatjes voor komen. Toen ik de eerste eraf haalde herkende ik het handwerk van de "monteur" die vroeger aan deze fiets prutste. Geen passend vulplaatje voorhanden dus maar een stuk voelermaat eronder! Als noodoplossing oke maar als je langdurig storingsvrij wil rijden dan moet je iets preciezer zijn vind ik. De rekeningen zijn wel van adembenemende kwaliteit bij motorzaken, dat wil ik in het onderhoud terugvinden.



De inbus die je ziet glanzen houdt het oliegaatje dicht.... De tuimelaar is opzij geschoven en de vulplaat is verwijderd.

4 Comments:

At 8:18 p.m., Anonymous Anoniem said...

Peter,

Je bent heftig in de weer met het verbouwen van je ducati. Ziet er goed uit. Ik heb een monster 600 en doe ook veel zelf. Ben nu bezig met het kleppen stellen en kwam jouw blog tegen. Heb een vraag over jouw ruimere eisen mbt de kleppenspeling. Jouw eisen voor de klep sluiter is toch juist hoger? Heb je een adres waar je de vulplaatjes kunt bestellen?

 
At 8:52 p.m., Blogger Peter said...

Leuk, een Monster 600 was mijn eerste motor.
Ducati heeft in de werkplaats handboeken de speling voor kleppen
ruimer gezet tov van vroeger. Dit bij hetzelfde ontwerp motor. Als je
dichtbij de minimum speling blijft loopt het blok beter, stiller en
heb je een ietsje meer vermogen. Scheelt ook wat slijtage!
Voor onderdelen ga ik naar Meedhuizen (Sieuw de Boer). Daar kan ik de
plaatjes omruilen. Ik zou gewoon vragen bij een dealer in de buurt.

 
At 9:55 a.m., Anonymous 逆円助 said...

さあ、今夏も新たな出会いを経験してみませんか?当サイトは円助交際の逆、つまり女性が男性を円助する『逆円助交際』を提供します。逆円交際を未経験の方でも気軽に遊べる大人のマッチングシステムです。年齢上限・容姿・経験一切問いません。男性の方は無料で登録して頂けます。貴方も新たな出会いを経験してみませんか

 
At 12:02 p.m., Anonymous Anoniem said...

Super, alleen nog niet zo uitgebreid. Haha heb ducati monster 600 en ga straks voor t eerste kleppen stellen. Woon in Haren dus als het me niet lukt, dan rijdt ik even langs je hoor!;)

Groetjes,

Maarten.jojo@live.nl

 

Een reactie posten

<< Home